Syair Islami Indah

Jika Tuhanku bertanya padaku, tidak malukah kamu bermaksiat pada-Ku? Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku dan datang pada-Ku dengan penuh dosa.

Bagaimana aku akan menjawab duhai diri yang malang? Dan siapalah yang dapat menyelamatkanku? Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan dari masa ke masa.

Dan aku melupakan apa yang bakal terjadi selepas mati, dan apa yang akan berlaku selepas aku dikafankan. Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selama-lamanya, seakan mati tidak akan menemuiku.

Dan (seandainya) datang padaku sakaratul maut yang mengerikan. Nah! Siapa yang sekarang mampu melindungiku? Aku melihat pada wajah-wajah, apakah ada dari mereka yang akan menebusku?
Akan aku ditanya apa yang telah aku lakukan di dunia ini untuk menyelamatkan diri ini? Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakanya aku! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah menyeruku? Adakah aku tak dengar apa yang telah diberitakan di dalam surat Qaaf dan Yaasin? Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia, hari perhimpunan, hari ad-deen? Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?

Maka ya Rabb... Seorang hamba datang bertaubat. Siapa yang dapat melindunginya? Melainkan Tuhan yang maha luas pengampunannya dan yang membimbingku pada kebenaran. Aku telah datang pada-Mu, maka kasihanilah aku dan beratkan timbangan kebaikanku dan ringankan (percepat) hisabku karena Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban.

SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

0 comments:

Posting Komentar